Menu Sluiten

Bladveren


Bladveren

Informatie over bladveren.

Bladveren worden gebruikt in verschillende machines. Bladveren helpen om de as te positioneren en de schokken van de beweging te absorberen. Ze worden vaak aangetroffen in trucks en vrachtwagens. Na verloop van tijd eindigt hun levensduur en is vervanging noodzakelijk.

Als je een doe het zelver bent, vraag je je misschien af hoe je kunt bepalen welk type veer je hebt. Maar maak je geen zorgen, er zijn verschillende eenvoudige methodes om bladveren te identificeren.

Een bladveer is een eenvoudige soort mechanische veer, die berust op het principe van buiging. Een bladveer is een balk waarvan de lengte vele malen groter is dan de dikte. De veerwerking ontstaat door de tegenwerkende veerkracht ten gevolge van elastische deformatie.

Het is een van de oudste vormen van mechanische veren, die reeds in de middeleeuwen werden toegepast. Toepassingen van bladveren zijn universeel, maar het bekendst is de toepassing in de veersystemen van motorvoertuigen.

Tevens worden bladveren veel toegepast in precisiemechanismen als elastisch scharnier of rechtgeleiding.

Bladveren worden al lang gebruikt in voertuigen. Vroege modellen van bladveren werden gelamineerde of wagenveren genoemd. Maar vandaag worden bladveren het meest gebruikt in zware vrachtwagens en voertuigen.

In tegenstelling tot spiraalveren, die de belasting op een enkel punt overbrengen, verdelen bladveren het gewicht over het hele chassis van het voertuig. Bladveren verbeteren de algemene prestaties van het voertuig en zorgen voor een soepeler rijgedrag voor de passagiers.

Veel mechanismen worden ontworpen voor relatief kleine verplaatsingen of rotaties. In dergelijke gevallen kunnen elastische scharnieren zoals bladveren worden gebruikt als vervanging voor reguliere scharnieren of rechtgeleidingen. Een groot voordeel van deze bladveren is de afwezigheid van speling of wrijving.

Dit maakt zeer hoge positienauwkeurigheid en herhaalbaarheid mogelijk. De stijfheid van bladveren in lengterichting is zeer hoog in verhouding tot de stijfheid in transversale richting, waardoor er bewegingsvrijheid blijft. Dit maakt bladveren uitermate geschikt om bijvoorbeeld statische overbepaaldheid of problemen door thermische uitzetting tegen te gaan.

Een type bladveer is de semi elliptische veer. Een semi elliptische veer heeft een hoofdblad met ogen die het verbinden met de veersteunen.

Kortere bladeren zijn gelaagd over het hoofdblad, en ze verminderen gelijkmatig in lengte. Deze worden bijeengehouden door een centrale bout. Door dit ontwerp behouden de bladeren een gelijkmatige spanning gedurende de hele veer. Als de bladeren te dik zijn, zullen ze het gewicht niet kunnen dragen.

Info over bladveren

Het laatste nieuws over Bladveren

Het meest gebruikte metaal voor bladveren is staal.

Dit metaal wordt meestal gesmeed met een hoog koolstofgehalte verenstaal, dat een uitstekende taaiheid en buigzaamheid biedt.

Bladveren van staal kunnen worden getemperd en met warmte behandeld om aan specifieke eisen te voldoen. Bladveren kunnen zowel uit staal als uit legeringen worden vervaardigd. Ze zijn onderling verwisselbaar met nieuwe, maar ze moeten wel dezelfde maat hebben.

Het vervangen van een versleten veer zal de prestaties van een vrachtwagen herstellen.

Meer info over bladveren nu op raytech.be.

Tags

Bladveren Als Elastische Scharnieren | Bladveren Grote Formaten | Bladveren In Verschillende Materialen | Bladveren Kleine Reeksen | Bladveren Koperlegeringen | Bladveren Produceren Uit Plaatmateriaal |